Aktualności Klubu Turystyki

Rok szkolny 2015/2016
11111Wycieczka Szkolnego Klubu Turystyki – Rudawski Park Krajobrazowy – Masyw Wielkiej Kopy – Kolorowe Jeziorka (16 kwietnia 2016).
Tradycyjnie zebraliśmy się sobotnim rankiem na Dworcu Głównym, aby wyruszyć na pierwszą wiosenną wycieczkę z naszym Klubem. Byli z nami stali bywalcy, osoby nowe (bardzo ciekawe „kolorowej” przygody) oraz trzecioklasiści, którzy zamiast przygotowywać się do egzaminu woleli przewietrzyć głowy i zmęczyć nogi 🙂
Wsiedliśmy do przepełnionego kilkuletnimi zuchami pociągu (śpiewały harcerskie piosenki). Na nasze pytanie dokąd jadą z powagą odparły „Do końca!”. Końcem okazał się Wałbrzych, ale my pojechaliśmy jeszcze dalej… do Ciechanowic – miejscowości, gdzie rozpoczynał się nasz szlak… w szczerym polu.
Pośród wiosennej aury łąk, kwitnących drzew, fantastycznych chmur wędrowaliśmy w kierunku miejscowości Wieściszowice podziwiając Rudawy Janowickie rozpościerające się przed nami. Usilnie przy tym szukaliśmy miejsca na ognisko, niestety wszędzie były zakazy – postanowiliśmy posilić się tym, co spakowaliśmy. Rekompensatą za to były piękne widoki i kolory poszczególnych jeziorek (chętnie uczniowie zgadywali, skąd takie zabarwienie wody – bezbłędnie!).  Zgodnie uznaliśmy, że poziom wody wszystkich zbiorników bardzo się obniżył. Szukając przyczyn wymyślaliśmy nieprawdopodobne historie 🙂 Mijaliśmy kolejno Purpurowe Jeziorko, Błękitne Jeziorko, wzniesienie Mnichy (694 m n.p.m.), a za nim zmierzaliśmy w kierunku Zielonego Jeziorka obserwując z niepokojem stalowe chmury nad nami. Zdecydowaliśmy skrócić trasę, a wracając mogliśmy nacieszyć oczy panoramą okolicy. Humory wszystkim dopisywały. We Wieściszowicach zielonym szlakiem odbiliśmy w kierunku Marciszowa  – idąc śpiewaliśmy mimo chwilowej mżawki. W Marciszowie spędziliśmy jeszcze trochę czasu na placu zabaw, po czym wsiedliśmy do pociągu w kierunku Wrocławia. Mimo skróconej trasy przeszliśmy prawie 20 km, może dlatego większość z nas przespała powrót do Wrocławia? 🙂
PS. Ciekawe jak się bawiły zuchy w „Końcu”?

123W zeszłą sobotę (10 października), w iście jesiennej aurze, ruszyliśmy pociągiem do Żmigrodu. Naszym celem było przebycie szlaku pieszego w kierunku Stawów Milickich, a właściwie dotarcie do Stawu Jeleni II (zbieżność nazw? 🙂
Na miejscu okazało się, że jesienne słońce nie gwarantuje ciepła, więc żwawym krokiem udaliśmy się czerwonym szlakiem z centrum Żmigrodu w kierunku Zespołu Pałacowo-Parkowego. Tam w otoczeniu pomników przyrody, ruin pałacu (rezydencja Hatzfeldtów) i obok wieży zamkowej zjedliśmy śniadanie. Następnie przekroczyliśmy Dolinę Środkowej Baryczy i przekraczając samą rzekę Barycz wybraliśmy zielony szlak w kierunku Żmigródka a dalej do Kanału Kokot. Zmiana trasy była podyktowana niezbyt dobrym oznaczeniem szlaku niebieskiego. Podczas wędrówki zielonym szlakiem udało się nam także dotrzeć do Rezerwatu Radziądz (chroni grąd środkowoeuropejski), jednak wychodząc z niego musieliśmy posłużyć się mapą, GPSem i… obserwacją wędrówki Słońca po niebie – trafić znów na szlak było przez chwilę trudno (niestety, wycinka drzew z oznaczeniami bardzo dała się nam we znaki). Dotarliśmy do miejscowości Radziądz i skierowaliśmy się w kierunku Stawów Jelenich. Na miejscu ukazał się nam przepiękny widok – gromady ptaków nad stawem otoczonym jesiennym lasem. W okolicy zrobiliśmy przerwę na posiłek i odpoczynek; czekała jeszcze nas droga powrotna (około 12 km!).
Zmęczeni, ale zadowoleni wróciliśmy o czasie do Żmigrodu (została jeszcze chwila na zbieranie kasztanów i wygłupy). Do Wrocławia wróciliśmy lekko zmarznięci, ale ze świadomością aktywnie spędzonego dnia – włóczykije z Jeleniej przeszły ponad 22 km! Zdjęcia …

na strobSzkolny Klub Turystyki znów ruszył w świat! Rankiem 26 września – w pierwszą sobotę jesieni wybraliśmy się na wycieczkę w Rudawy Janowickie. Pogoda wyjątkowo nam sprzyjała w pokonywaniu 18-kilometrowej trasy. Słoneczne babie lato pozwoliło podziwiać z punków widokowych przepiękne panoramy Karkonoszy, Rudaw Janowickich i Gór Kaczawskich 🙂 Tradycyjnie już wycieczkę rozpoczęliśmy od porannej zbiórki, na której stawiło się 16 uczniów naszej szkoły – przybyli z plecakami i w wygodnych butach pierwszoklasiści, drugoklasiści i trzecioklasiści. Z radością przywitaliśmy nowych włóczykijów jak i już stałych bywalców naszych wypraw. Wyruszyliśmy pociągiem w stronę Janowic Wielkich… długą drogę umilaliśmy sobie śniadaniem, rozwiązywaniem sudoku, czytaniem książek, rozmowami oraz …grą na flecie 🙂
O 09:37 z centrum Janowic Wielkich weszliśmy na żółty szlak w kierunku Doliny Janówki. Minęliśmy następnie wzniesienie Zamkowy Grzbiet (na nim Zamek Bolczów) i w urokliwym miejscu zarządziliśmy przerwę na drugie śniadanie. Przemierzając kolejne kilometry wśród lasów i grup skał zeszliśmy z żółtego szlaku na zielony, kierując się w stronę Jańskiej Góry (565 m n.p.m.), a potem w kierunku Karpnickiej Przełęczy (475 m n.p.m.). Uczniowie zmierzając w kierunku Trzech Koron (525 m n.p.m.) szukali miejsca na ognisko. Wybrali wydzielone w tym celu miejsce na polanie przed wejściem na szlak na południową część Sokolików – Krzyżną Górę (654 m n.p.m.), którą zdobyli po posileniu się i odpoczynku. Tam oglądali ruiny Zamku Sokolec oraz podziwiali piękną panoramę gór.
Po zejściu przełęczą weszliśmy czerwonym szlakiem na północną część – Sokolik (623 m n.p.m.) i tam również zachwycaliśmy się jesiennym otoczeniem. Niebieskim szlakiem kierowaliśmy się w stronę Trzcińska, aby o 16:02 wyruszyć do Wrocławia. O 18:30 na Dworcu Głównym pożegnaliśmy się … i umówiliśmy się na kolejną wycieczkę! Zdjęcia…

Rok szkolny 2014/2015

W minioną bardzo wietrzną sobotę (18 kwietnia) Klub Turystyki wyruszył na wycieczkę z Dworca Nadodrze w kierunku Trzebnicy o 08:38 w tradycyjnie już kameralnym gronie. Naszym celem było przejście sporego fragmentu Wzgórz Trzebnickich od Trzebnicy do Obornik Śląskich. Po zakupieniu niezbędnych akcesoriów do rozpalenia ogniska w Trzebnicy wyruszyliśmy zgodnie z oznaczeniami niebieskiego szlaku w kierunku Sadów Trzebnickich. Mogliśmy zobaczyć sady całe w kwiatach a niebo nad nami się chmurzyło – ale nie na tyle, aby nam przeszkodzić w wędrówce! Przeszkodziły natomiast nam częściowo zamknięte szlaki piesze oraz słabe oznaczenia (poza mapą przydał się GPS). Idąc w przybliżeniu czarnym szlakiem w kierunku Dębowego Wierchu (248 m n.p.m.), Połańca (245 m n.p.m.) i Bukowego Wierchu (239 m n.p.m.) – znaleźliśmy idealne miejsce na ognisko i odpoczynek (gdzie posilając się usłyszeliśmy, że „w sobotę dobrze jest pojechać na wycieczkę, bo koło południa nikogo nie ma na Facebooku”). Po ugaszeniu ogromnego ogniska weszliśmy na szlak prowadzący wzdłuż Kozich Czubów (najwyższy punkt 238 m n.p.m.) do miejscowości Kuraszków, gdzie udało się nam objąć Dąb Napoleoński (Pomnik Przyrody). Weszliśmy na Żniwną Kopę (241 m n.p.m.) i zeszliśmy do Obornik Śląskich, skąd odjechaliśmy w wyśmienitych humorach o 15:46 do Wrocławia. Zdjęcia…

Nie udało się poprzednim razem – udało się nam teraz znaleźć wiosnę w Górach Bardzkich w części południowej. W słoneczną sobotę 11 kwietnia wybraliśmy się z Wrocławia o 07:40 w bardzo kameralnym gronie do Barda Śląskiego. Tym razem skierowaliśmy swoje kroki w stronę niebieskiego szlaku prowadzącego w kierunku południowej części Gór Bardzkich. Szlak ten jest górską drogą krzyżową (Droga Kalwaryjska). Po drodze na punkt widokowy, minęliśmy ruiny zamku i wzniesienie Brona (402 m n.p.m.), a następnie dotarliśmy do Źródła Marii i Kalwarii (Kaplica Górska  ok. 593 m n.p.m.). W zachwyt wprawiła nas panorama na przepiękny przełom Nysy Kłodzkiej i Góry Bardzkie (widoczne też były Góry Stołowe!) z miejsca oznaczonego jako Obryw Skalny. W wiosennej aurze weszliśmy na żółty szlak i omijając Kurzyniec (528 m n.p.m.) ponownie weszliśmy na niebieski – wiodący do wzniesienia Zaroślak (556 m n.p.m.) i Ospówka (505 m n.p.m.)  – tam znaleźliśmy idealne miejsce na ognisko i odpoczynek. Po upieczeniu kiełbasek, croissantów i jabłek (!) udaliśmy się w drogę powrotną do Barda malowniczym, krętym żółtym szlakiem rowerowym. Można było posłuchać śpiewu ptaków lub… rozważań nad tym, czy jest logika i jaka jest jej rola w codziennym życiu (tak… Klub Turystyki to nie tylko wędrowanie, rozpalanie ogniska i gry). W Bardzie zatrzymaliśmy się nad rzeką na małe co nieco i o 14:59 odjechaliśmy w stronę Wrocławia, gdzie o 16:21 rozwiązaliśmy wycieczkę. Zdjęcia …

W poszukiwaniu wiosny, 14 marca, Klub Turystyki  wybrał się na wycieczkę na górę Chełmiec (869 m n.p.m.) w Górach Wałbrzyskich. 5-osobowa grupa wyruszyła pociągiem o godzinie 6:56 do Boguszowa-Gorce,  gdzie zastaliśmy piękną polską zimę. Rozpoczęliśmy 15-kilometrową podróż w śniegu i mgle. Po dwóch i pół godzinie dotarliśmy na szczyt, gdzie planowaliśmy rozpalić ognisko. Przeczesywanie ściółki leśnej przykrytej śniegiem w poszukiwaniu cienkich gałązek na rozpałkę, rozniecanie płomienia podmuchami oraz ogrzewanie grubszych gałęzi żarem z prototypu ogniska trwało około 30 minut. W końcu udało nam się rozpalić ognisko i mogliśmy przystąpić do smażenia kiełbasek oraz ich konsumpcji. Droga powrotna zajęła nam nieco więcej czasu niż planowaliśmy, ponieważ prowadząca nas mapa okazała się nieaktualna. Przez około 40 minut krążyliśmy po Górze Mniszek, po czym poprosiliśmy o pomoc system GPS, który szczęśliwie doprowadził nas na stację w Boguszowie-Gorce na czas. W pociągu kontynuowaliśmy rozpoczętą rano grę karcianą „Oczko”. Zachęcamy do udziału w kolejnych wyprawach Klubu Turystyki. Zdjęcia …

Klub Turystyki, w Walentynki,  wybrał się na wycieczkę w północą część Gór Bardzkich. Kameralna 4-osobowa grupa wyruszyła pociągiem o godzinie 7:20 do Barda Śląskiego, gdzie rozpoczęliśmy 26 kilometrową podróż niebieskim szlakiem, prowadzącym przez wzniesienia Młynarz (412 m n.p.m.), Klimek (567 m n.p.m.), Wielka Cisowa (589 m n.p.m.), Radosz (590 m n.p.m.) i Mały Buczek (551 m n.p.m.) w kierunku rezerwatu Cisowa Góra. Ponieważ góry wciąż pokryte były zmarzniętym śniegiem, przydatne okazały się prowizoryczne kije trekkingowe z lasu. Pierwsze ognisko zorganizowaliśmy za rezerwatem Cisowa Góra. Posileni, rozpoczęliśmy wędrówkę w błocie w kierunku miejscowości Brzeźnica, za którą rozpaliliśmy drugie ognisko, przy którym wylegując się, miło spędziliśmy czas dzielący nas do pociągu powrotnego, do Wrocławia. Wycieczkę zakończyliśmy kultowym już zdjęciem w pozycjach horyzontalnych na peronie w Bardzie Śląskim. O godzinie 16:52 wsiedliśmy w pociąg do Wrocławia, w którym graliśmy w „Zgadnij kim jesteś”. Zachęcamy do udziału w kolejnych wyprawach Klubu Turystyki. Zdjęcia…

Klub Turystyki, rok 2015, zapoczątkował wycieczką do Książańskiego Parku Krajobrazowego. 7 lutego o godzinie 6:54, kameralna, 4-osobowa grupa wyruszyła pociągiem do Świebodzic, gdzie rozpoczęliśmy 13 kilometrową podróż doliną Różaneczników w kierunku Zamku Książ i dalej wąwozami Książ oraz Pełcznica w kierunku ruin starego zamku Książ. Pokryte cienką warstwą śniegu, często skaliste szlaki, obfitowały w liczne podejścia, co uatrakcyjniało zdobywanie kolejnych kilometrów. W wąwozie Książ doświadczyliśmy bliskiego spotkania, na szczęście bezpiecznego, z trzema dzikami. Tradycyjne ognisko odbyło się na wzniesieniu Skiba o wysokości 431 m.n.p.m. Po godzinnej przerwie, najedzeni i rozgrzani wyruszyliśmy w stronę Wałbrzycha Szczawienko, gdzie o 14:44 wsieliśmy do pociągu do Wrocławia. Zachęcamy do udziału w kolejnych wyprawach klubu. Zdjęcia …

29 listopada o godzinie 7:04, kameralna, 4-osobowa grupa Klubu Turystyki wyruszyła pociągiem do Jelcza-Laskowice, gdzie rozpoczęliśmy 24 kilometrową podróż przez lasy „Dąbrowy Janikowskie” w kierunku rezerwatów „Grodziska Ryczyńskie” i „Zwierzyniec” do Oławy. Jelcz-Lskowice o poranku przywitał nas temperaturą -4 ºC. Temperatura powietrza w czasie całego dnia wędrówki nie przekraczała 0 ºC. Z tego powodu nie decydowaliśmy się na zbyt częste i długie przystanki, a w celu zachowania odpowiedniej temperatury ciała utrzymywaliśmy szybkie tempo marszu. Gdy połowę zaplanowanej trasy mieliśmy już za sobą, zaczęliśmy rozglądać się za odpowiednim miejscem na ognisko. Szczęśliwie, po krótkim czasie, natrafiliśmy na miejsce przeznaczone do rozpalania ogniska. Przyszedł czas na smażone kiełbaski i ogrzewanie się płomieniami ognia. Na Dworzec Główny PKP w Oławie dotarliśmy 7 minut przed planowanym odjazdem pociągu do Wrocławia. Zapraszamy do obejrzenia galerii zdjęć oraz zachęcamy do udziału w kolejnych wyprawach Klubu Turystyki.  Zdjęcia…

Sobota, 8 listopada 2014 roku, zgodnie z przewidywaniami meteorologów, przywitała nas deszczem. Mimo to, czterech śmiałków postanowiło stawić czoło nieciekawym warunkom pogodowym i wybrać się na wycieczkę do Parku Krajobrazowego „Góra Świętej Anny” w województwie opolskim. Po ponad dwu godzinnej podróży dotarliśmy do miejscowości Zdzieszowice, skąd ruszyliśmy w kierunku Góry Świętej Anny (408 m.n.p.m.). W parku miejskim w Zdzieszowicach członkowie Klubu Turystyki mieli możliwość rozgrzać mięśnie całego ciała, korzystając ze znajdującej się tam siłowni na świeżym powietrzu oraz placu zabaw. Po krótkim postoju na ćwiczenia, ruszyliśmy w dalszą drogę wąwozem Krowiak prowadzącym do amfiteatru usytuowanego u stóp Góry Świętej Anny. Ponieważ deszcz cały czas padał, pierwszy dłuższy postój, planowany pod chmurką w amfiteatrze, zorganizowaliśmy pod wiatą niedaleko amfiteatru, gdzie czas poświęcony na posiłek oraz regenerację sił umilaliśmy sobie grą w „Zgadnij kim jesteś”. Z amfiteatru ruszyliśmy w kierunku geoparku Góra Świętej Anny, gdzie wędrując oddanymi do użytku publicznego dwa dni wcześniej ścieżkami dydaktycznymi, zapoznaliśmy się z wulkaniczną przeszłością najwyższego wzniesienia grzbietu Chełma. Z geoparku ruszyliśmy w kierunku klasztoru franciszkańskiego zbudowanego na szczycie Góry Świętej Anny. Wtedy też pierwszy raz na naszych twarzach zagościły promienie słońca nieśmiało przebijającego się przez chmury. Nie był to jednak zwiastun poprawy pogody. Spod klasztoru i pomnika Jana Pawła II, upamiętniającego jego wizytę w tym miejscu w 1983 roku, ruszyliśmy w kierunku pomnika Powstańców Śląskich i dalej przez Rezerwat Lesisko do miejscowości Żyrowa gdzie mimo padającej mżawki udało nam się rozpalić ognisko, ogrzać się i posilić smażonymi kiełbaskami. Wycieczkę zakończyliśmy po zmroku na stacji kolejowej Jasiona, gdzie przed godziną 19 wsiedliśmy do pociągu. Po 13 godzinnej wycieczce, o godzinie 20:40, przyszedł czas rozwiązania wycieczki. Zapraszamy do obejrzenia galerii zdjęć oraz zachęcamy do udziału w kolejnych wyprawach Klubu Turystyki. Zdjęcia…

Na trzecią wycieczkę w roku szkolny 2014/2015 wybraliśmy się do Parku Krajobrazowego „Dolina Jezierzycy”. Wycieczkę rozpoczęliśmy od spotkania w hali Dworca Głównego PKP we Wrocławiu. Po godzinnej podróży pociągiem dotarliśmy do Orzeszkowa, gdzie wkroczyliśmy na żółty szlak o długości 18 kilometrów, prowadzący przez Park Krajobrazowy „Dolina Jezierzycy”. Dzień był pochmurny i chłodny, a temperatura odczuwalna wynosiła zaledwie -3°C. Dlatego przy ognisku, zorganizowanym przy Stawie Górnym, spędziliśmy ponad dwie godziny, grzejąc się, jedząc kiełbaski i grając w Mafię. Rozgrzani i najedzeni, z uśmiechem na twarzach ruszyliśmy w dalszą drogę. Spacer zakończyliśmy na dworcu kolejowym w Wołowie, skąd pociągiem, po zmroku, wróciliśmy do Wrocławia. Zapraszamy do obejrzenia galerii zdjęć oraz zachęcamy do udziału w kolejnych wyprawach Klubu Turystyki. Zdjęcia…

18 października wzięliśmy udział w XI Gimnazjalnym Rajdzie Turystycznym, organizowanym przez Gimnazjum nr 5. Wycieczkę rozpoczęliśmy w Obornikach Śląskich, skąd udaliśmy się na górującą nad miastem górę Holtei’a (217 m.n.p.m.), poświęconą śląskiemu pisarzowi Karlowi Holtei’owi. Poranek był wyjątkowo mglisty, więc nie było nam dane delektować się widokami na okolice miasta i górę Ślężę. Po krótkim odpoczynku na szczycie góry , wróciliśmy czerwonym szlakiem do Obornik Śląskich. Stamtąd Lasami Obornickimi i Rościsławickimi, przez Wielką Lipę, dotarliśmy do miejscowości Bagno, gdzie mięliśmy okazję przespacerować się pięknymi ogrodami położonymi przy Wyższym Seminarium Duchownym Salwatorianów. Po kilku godzinach od wizyty na górze Holtei’a, nie było ani śladu porannych gęstych mgieł, a na niebie dominowało słońce. Dlatego też nadzieje na planowane w Osolinie ognisko odżyły. Ostatecznie ognisko odbyło się w pośpiechu. Ze względu na drobne kontuzje niektórych uczestników rajdu, więcej czasu należało poświęcić na przemarsz ostatniego odcinka trasy z Osoliny do Osola, skąd pociągiem wróciliśmy do Wrocławia. Zapraszamy do obejrzenia galerii zdjęć oraz zachęcamy do udziału w kolejnych wyprawach Klubu Turystyki. Zdjęcia…

Rok szkolny 2014/2015 zainaugurowaliśmy wycieczką do Parku Krajobrazowego „Dolina Bystrzycy”. Wycieczkę rozpoczęliśmy od spotkania w hali Dworca Głównym PKP we Wrocławiu. Po 20 minutowej podróży pociągiem dotarliśmy do Kątów Wrocławskich, gdzie zaczęła się zasadnicza część naszej wycieczki. Znaczna część siedemnasto kilometrowej trasy, prowadziła ścieżką przyrodniczą, przecinającą pola i lasy osadzone na podmokłych terenach otaczających rzekę Bystrzycę. Mimo to, udało nam się znaleźć miejsce, w którym mogliśmy rozpalić ognisko i posilić się pieczonymi kiełbaskami. Spacer zakończyliśmy na dworcu kolejowym w Smolcu, skąd pociągiem wróciliśmy do Wrocławia. Zapraszamy do obejrzenia galerii zdjęć oraz zachęcamy do udziału w kolejnych wyprawach Klubu Turystyki. Zdjęcia…

Rok szkolny 2013/2014

Niezrażeni zeszłotygodniową chlapą, pojechaliśmy w sobotę (24 maja) w okolice Twardogóry. Na miejsce dostaliśmy się i wróciliśmy do Wrocławia pociągiem. Trasa była bardzo przyjemna: większość drogi pokonaliśmy lasem, który dawał przyjemnie schronienie przed upalnym słońcem. W drodze z Twardogóry do Grabowna Wielkiego (nasz punkt docelowy) zrobiliśmy dwa postoje: jeden na zakupy, a drugi (dłuższy) na regenerację sił i na posiłek. Nasz obiad składał się głównie z kanapek oraz pieczonych kiełbasek. Uczestniczki wyprawy, dbające o zdrową dietę, przygotowały do jedzenia również gotowane warzywa! W czasie postoju oraz podróży pociągiem, umilaliśmy sobie czas puszczaniem muzyki z przenośnego głośnika turystycznego. Dzięki temu nawet nie zauważyliśmy, kiedy minęła godzinna podróż pociągiem! W drodze powrotnej na stację PKP w Grabownie, napotkaliśmy niespodziewane trudności. Na naszej trasie natknęliśmy się na rów melioracyjny. Przeszkodę postanowiliśmy pokonać, zamiast obchodzić i szukać kładki. Skończyło się to zgubieniem buta przez jednego z naszych uczestników! But oczywiście wyłowiliśmy i ruszyliśmy w dalszą podróż. Zapraszamy do galerii zdjęć oraz do udziału w naszych kolejnych przedsięwzięciach! Zdjęcia…

Członkowie Koła Turystycznego, w sile sześciu osób (plus opiekunowie), wzięli udział w drugiej edycji rajdu na orientację „Orienter”. Rajd odbył się w nocy z 28 lutego na 1 marca, w Kątach Wrocławskich. Na początku imprezy zostaliśmy poczęstowani pączkami oraz napojami energetycznymi 🙂 W czasie rajdu mieliśmy pokonać trasę 20 km oraz odnaleźć minimum 5 punktów kontrolnych. Po zakończeniu imprezy okazało się, że nasze drużyny przemaszerowały ok. 25 km w czasie 6 godzin, zdobywając 5 punktów kontrolnych. Dało nam to 35 punktów wagowych w ogólnej klasyfikacji (zainteresowanych zachęcamy do zapoznania się z dokładnymi zasadami rogaining’u i rajdów na orientację). Taki wynik zagwarantował naszym drużynom 3 miejsce w klasyfikacji ogólnej w naszej kategorii! 🙂 Gratulujemy wszystkim uczestnikom i życzymy dalszych sukcesów! Punktacja… Zdjęcia…

Zima w tym roku jest wyjątkowo łagodna, więc pojechaliśmy na zimową wędrówkę poza Wrocław. Tegoroczna wyprawa w niczym nie przypominała tej ze stycznia 2013r. Wtedy brodziliśmy w śniegu po kolana. W tym roku, na szlak ruszyliśmy ubrani w niezbyt grube kurtki i lekkie buty trekingowe. Słońce grzało aż miło! Według wskazań kieszonkowego termometru, temperatura momentami przekraczała 10 °C! Trasę o długości 18 km udało nam się pokonać w niecałe 7 godzin. Było również ognisko i zabawy! Mamy nadzieję, że tak dobra pogoda utrzyma się jak najdłużej. Zapraszamy do udziału w naszych kolejnych wyprawach! Zdjęcia…

Naszą kolejną przygodę turystyczną przeżyliśmy na rajdzie na orientację „Szlakiem Opadłych Liści”. Rajd odbył się w nocy z 15 na 16 listopada i wzięło w nim udział ponad sto osób. Z naszej szkoły pojechało dziewięcioro śmiałków, żądnych przygód! Rajdy na orientację polegają na wyszukiwaniu w lesie punktów kontrolnych ukrytych przez organizatorów imprezy. Każdy punkt kontrolny ma określoną ilość punktów wagowych przypisanych do poszczególnych punktów kontrolnych. W myśl zasady „im więcej tym trudniej”, bardziej cenne punkty kontrolne zostały ukryte w trudniejszych do znalezienia miejscach! W ciągu trwającego 10 godzin rajdu udało nam się znaleźć 7 punktów kontrolnych, co dało nam końcowy wynik 42 punktów wagowych. Wprawdzie zajęliśmy ostatnie możliwe miejsce, ale przegraliśmy zaledwie o włos i już ostrzymy sobie zęby na kolejną imprezę. Chcemy się wspiąć wyżej w tabeli wyników! Wszyscy jesteśmy zadowoleni z rajdu, zarówno z siebie jak i przebiegu imprezy. Daliśmy z siebie wszystko i wciąż mamy niezaspokojony apetyt na sukces! Dodatkowym bonusem za udział w rajdzie są odznaki regionalne „Wzgórza niemczańsko-strzelińskie”, które zdobyli wszyscy uczestnicy Rajdu z naszej szkoły!Zapraszamy Was na kolejną wyprawę z Kołem Turystycznym! Zdjęcia…

19 października nasi uczniowie wzięli udział w X Międzyszkolnym Rajdzie Turystycznym organizowanym przez Gimnazjum nr 5 we Wrocławiu. Oprócz uczniów naszej szkoły w rajdzie wzięła udział setka uczniów z innych wrocławskich szkół, głównie gimnazjów, ale też dwóch podstawówek. Imprezę zaczęliśmy od spotkania na Dworcu Głównym PKP we Wrocławiu, skąd pojechaliśmy pociągiem do Środy Śląskiej. Tam zwiedziliśmy zabytkową starówkę, obejrzeliśmy romański kościół (później modernizowany) pod wezwaniem św. Andrzeja Apostoła, kościół pod wezwaniem św. Podwyższenia Krzyża, zabytkowe domy kupców ze Środy Śląskiej oraz muzeum, w którym na stałe przechowywany jest Skarb Średzki. Ze Środy powędrowaliśmy zielonym szalki turystycznym w stronę Miękini. Trasa liczyła ok. 15 km. W trakcie wędrówki rozmawialiśmy i śpiewaliśmy. Czas szybko zleciał i musieliśmy wyruszyć w dalszą drogę w stronę Miękini. Stamtąd czekała nas dwudziestominutowa przejażdżka szynobusem do Wrocławia i zakończenie wycieczki. Zapraszamy na kolejne wędrówki! Zdjęcia…

Ostatnie ciepłe i słoneczne dni w tym roku postanowiliśmy wykorzystać na łonie natury. Usiedliśmy przy stole, zrobiliśmy burzę mózgów, zebraliśmy i spisaliśmy pomysły na wycieczki, odsialiśmy najmniej interesujące oraz te najbanalniejsze… I w taki oto sposób postanowiliśmy wziąć udział w rajdzie na orientację „Maria”. Rajd miał miejsce w sobotę 5.10.2013 w Lesie Biskupim w pobliżu Ziębic. Jego organizatorem jest strzeliński oddział PTTK. W sile ośmiu osób zmierzyliśmy się z postawionymi nam przez organizatorów zadaniami: jak najszybszym przebyciem wyznaczonej trasy oraz odnalezieniu wszystkich „dobrych” punktów kontrolnych. Dlaczego dobrych? Dlatego, że „niedobre” też były na trasie! Tuż przed startem otrzymaliśmy krótki instruktaż, jak posługiwać się czarno-białą mapą, jak rozpoznawać właściwe punkty kontrolne. Następnie ruszyliśmy w trasę! J Startowaliśmy w różnych konfiguracjach (np. same dziewczęta, sami chłopcy, wszyscy razem) w różnych kategoriach wiekowych i stopniach trudności.  Najlepszy wynik z naszych drużyn uzyskała drużyna męska „MALES”, zajmując czwarte miejsce w swojej kategorii. Po zawodach organizatorzy przewidzieli dla wszystkich uczestników drożdżówki, kompot, ciepłą herbatę i bigos. Po obfitym posiłku znalazł się też czas na odpoczynek. Zapraszamy do obejrzenia zdjęć! Zdjęcia..

Zainspirowani powodzeniem naszej pierwszej w tym roku rowerowej wycieczki Koła Turystyki, postanowiliśmy wziąć udział w „Dniach Promocji Zdrowia”. 28 września, we Wrocławiu, odbył się przejazd rowerzystów. Z naszego gimnazjum wzięło udział 7 osób. Wszyscy otrzymaliśmy mini-apteczkę, szprychówkę z logo organizatorów oraz butelkę wody mineralnej na drogę. 🙂 Trasa przejazdu biegła z Parku Południowego do Wyspy Słodowej i była w 100% zabezpieczona przez policję! A na mecie, po losowaniu nagród (które niestety nie było dla nas zbyt pomyślne) mogliśmy się przebadać. Zmierzono nam zawartość cukru we krwi, pojemność płuc, ciśnienie. Mogliśmy spróbować również zdrowych smakołyków takich jak ekologicznie uprawiane jabłka, czy naturalna maślanka. Ten weekend był dla nas bardzo pouczający odnośnie zdrowego stylu życia i dlatego wszyscy liczymy, że już na wiosnę włodarze miasta zorganizują kolejną edycję „Dni Zdrowia”. Zdjęcia…

27 września, w czasie uroczystej gali kończącej XII edycję konkursu „Szkoła Promująca Turystykę”, wręczono nam nagrody, dyplomy za zdobycie I miejsca wśród wrocławskich gimnazjów. Konkurs odbywa się pod honorowym patronatem Prezydenta Wrocławia. Nasze wycieczki, rajdy, imprezy na orientację, zielone i białe szkoły, zdobyte odznaki PTTK, a także konkursy, olimpiady, festiwale piosenki turystycznej i zaangażowanie wszystkich uczniów przyczyniło się do tego sukcesu! J W tym roku sponsorzy zamiast nagród rzeczowych ufundowali nagrody pieniężne. Naszą w całości przeznaczymy na mapy, przewodniki, kompasy oraz inny potrzebny nam sprzęt turystyczny! Wszystkim serdecznie dziękujemy za pomoc! Zapraszamy do udziału w różnych formach aktywności turystycznej organizowanej w bieżącym roku szkolnym! Z turystycznym pozdrowieniem, opiekunowie i członkowie Koła Turystyki.

Inauguracja roku szkolnego Koła Turystyki miała miejsce 14 września. Dlaczego tak późno? Z powodu pogody.. 🙁 Niewielka grupa śmiałków z naszego gimnazjum zdecydowała, że nie można już dłużej czekać i wybraliśmy się na wycieczkę! Tym razem pojechaliśmy poza miasto naszymi jednośladami! 🙂 Z samego rana pojechaliśmy pociągiem do Trzebnicy, z rowerami bezpiecznie schowanymi w specjalnym przedziale rowerowym. Po dotarciu na miejsce udaliśmy się do centrum, gdzie zwiedziliśmy słynne sanktuarium. W stronę Wrocławia jechaliśmy międzynarodowym szlakiem rowerowym R9. Nawierzchnia była bez zarzutu! Po drodze mijaliśmy sklepy, w których mogliśmy uzupełnić zapasy zaopatrzenia. Niestety pogoda nam nie sprzyjała – od czasu do czasu byliśmy chłodzeni padającym deszczem. Nie przeszkodziło nam to jednak w dobrej zabawie! Zdjęcia…

Rok szkolny 2012/2013

Podsumowanie działań Klubu Turystyki w roku szkolnym 2012/2013szczegóły …

W nocy z 15 na 16 czerwca szkolne Koło Turystyczne wzięło udział w XVII Międzynarodowych Zawodach na Orientację ‚Siapula’. Szczegóły… Zdjęcia …

W sobotę 8 czerwca w nieco okrojonym składzie stawiliśmy się na wrocławskim Dworcu Głównym. Celem wycieczki było przejście czerwonego szlaku rowerowego, rozpoczynającego się w Malczycach, a kończącego w Środzie Śląskiej. Wierząc, że dwie osoby dosiądą się do naszego pociągu, tak jak obiecały, ruszyliśmy na peron i byliśmy gotowi na nową przygodę. Zdjęcia …Szczegóły tutaj…

W nocy z 24 na 25 maja w Wołowie odbył się Przygodowy Rajd na Orientację „Tropiciel”. Nasze szkolne Koło Turystyczne wystawiło pierwszą w historii reprezentację w tej, dziesiątej już, , odsłonie rajdu. Reprezentacja w składzie: Kacper Mandat (klasa 2 d), Piotr Grygiel (absolwent), Sebastian Nawara (nauczyciel) oraz Michał Matura(zaprzyjaźniony student wychowania fizycznego) wystartowała na trasę 40 km, z limitem czasu 11 godzin. Wyposażeni w latarki, (podobno.. :() nieprzemakalne buty oraz termos z kawą wyruszyliśmy na trasę. W czasie nocnej wędrówki napotkaliśmy wiele atrakcji takich jak: rzeczki i strumyki bez kładek, bagienka, wszechobecne błoto, gęsty las bez wytyczonych ścieżek, szczere pola i stada krwiożerczych komarów. Ciekawsze były atrakcje przygotowane przez organizatorów rajdu. Spotkaliśmy grupę średniowiecznych rycerzy, piratów, członków grupy militarnej „Gunfire”, grupę militarną „Parasim”. Na punktach kontrolnych musieliśmy między innymi zjechać na linie, strzelać z karabinu ASG do tarczy, przejść nad rzeką przez siatkę, zbudować ” coś przydatnego” dla XVIII-wiecznego pirata oraz przeprawić się przez małe bagienko. Atrakcji na trasie było tak wiele, że kilkakrotnie zdarzyło się nam zawędrować nieco (no dobrze, sporo) dalej niż potrzeba. Przez to, już w połowie niezbędnych do zaliczenia punktów kontrolnych mieliśmy na liczniku 36km. Skończyło się na tym, że nie zdążyliśmy dojść do mety w wyznaczonym czasie.Nie zniechęciło nas to i obiecaliśmy sobie, że w następnej edycji rajdu też weźmiemy udział. Zapraszamy do obejrzenia zdjęć z rajdu, naszych własnych oraz pobranych ze strony organizatora (tropiciel.org). Zdjęcia …

22 maja członkowie Szkolnego Koła Turystyki zwiedzali Wrocław. W Ogrodzie Japońskim podziwialiśmy m.in. japońskie pagody, miniaturowy wodospad, malownicze jeziorko z gigantycznymi złotymi rybkami (których nie wolno było łapać) oraz piękne rośliny. Centralnym punktem ogrodu jest wiśnia, która kwitnąc, roztacza dookoła słodki zapach. Wokół pnia leżało mnóstwo różowych płatków kwiatów. Idąc do ZOO mijaliśmy Halę Stulecia, która wpisana jest na Listę Światowego Dziedzictwa Kulturowego UNESCO. W ZOO obejrzeliśmy zwierzęta i poszaleliśmy na placu zabaw. Zdjęcia …

11 maja pojechaliśmy do Gogolina. Po przejściu zaledwie dwóch kilometrów doszliśmy do Krapkowic.  Zobaczyliśmy tu barokowy zamek, mury miejskie z ozdobnymi bramami, wieżę ciśnień z XIX w. oraz kirkut, czyli dawny cmentarz żydowski. Po przejściu kolejnych kilometrów doszliśmy do Rogowa Opolskiego. Znajduje się tu XVI w. pałac z kompleksem parkowo – pałacowym. Niestety w dniu naszej wyprawy odbywało się tu wesele i mogliśmy podziwiać jedynie zewnętrzną architekturę zamku. Od Rogowa Opolskiego poruszaliśmy się zielonym szlakiem, który wiódł nas przez Bory Niemodlińskie, Prószków, Chrząszczyce, Górki, Winów aż do stacji PKP Opole Zachodnie. Naszej całej wędrówce towarzyszył deszcz. Na szczęście, członkowie naszego koła, to piechurzy z krwi i kości i nikogo ta aura nie zdołała zniechęcić! 🙂 Zapraszamy na kolejną wyprawę. Zdjęcia …

Zgodnie z planem, udało nam się zebrać grupę i wybrać na wycieczkę po Opolszczyźnie. Tym razem w składzie wyprawy zabrakło Pań, co miało swoje plusy i minusy 😉 Wycieczka zdecydowanie straciła na klimacie (nawet zrezygnowaliśmy z tradycyjnego ogniska! [sic!]), ale za to pokonaliśmy większy dystans niż planowany i to w całkiem przyzwoitym czasie! 🙂 Wycieczkę rozpoczęliśmy zwiedzaniem Grodkowa, gdzie podziwialiśmy m.in. czternastowieczny ratusz oraz obwarowania miejskie ozdobione dwiema, pokaźnymi bramami. Z Grodkowa przeszliśmy pieszym żółtym szlakiem do Brzegu (Opolskiego). Od Michałowa, ostatnie kilometry planowaliśmy przejść mniej popularną drogą lokalną (krótszą), ale odezwała się w nas męska ambicja i postanowiliśmy dojść do Lewina Brzeskiego czerwonym szlakiem rowerowym. Wydłużyło to naszą wycieczkę o około 5 km. Poruszaliśmy się wzdłuż Nysy Kłodzkiej, mijaliśmy też mniejsze potoki, lasy i stawy. Widzieliśmy, typowe dla Opolszczyzny, stare dwory z przyległymi folwarkami. Zapraszamy do obejrzenia zdjęć oraz do wzięcia udziału w kolejnej wyprawie, która odbędzie się 11 maja. Zdjęcia…

Po długo trwającej zimie, w końcu doczekaliśmy się pięknej pogody. W sobotę 13 kwietnia udało nam się zorganizować wycieczkę. Pojechała na nią czternastoosobowa grupa uczniów. Trasa wycieczki prowadziła przez malowniczą Dolinę Jezierzycy, oddaloną od Wrocławia o 50 km. Poruszaliśmy się żółtym szlakiem, który biegł przez Park Krajobrazowy. W czasie wędrówki kilkakrotnie zatrzymywaliśmy się na krótkie postoje. Obserwowaliśmy budzącą się do życia przyrodę. Tradycyjnie, mieliśmy jeden dłuższy postój w pobliżu stawów, w miejscowości Wrzosy. Rozpaliliśmy ognisko, na którym piekliśmy kiełbaski, ale nie tylko.. 🙂 Wygłupialiśmy się i pobawiliśmy, ale szczegóły niech pozostaną owiane mgiełką tajemnicy..! Dalsza wędrówka minęła nam bardzo szybko. Od granicy Wołowa mieliśmy przewodnika w postaci autochtona, który pokazał nam najlepszą drogę przez miasto w stronę dworca PKP. Zapraszamy do obejrzenia zdjęć z wyprawy oraz aktywnego udziału w życiu Koła Turystycznego! 🙂 Zdjęcia…

W pierwszą sobotę ferii, najwytrwalsi członkowie szkolnego Klubu Turystyki wybrali się na pieszą wycieczkę w okolice Kątów Wrocławskich. Bladym świtem, sześcioro uczniów wraz z panem Nawarą wyruszyli z dworca Głównego PKP we Wrocławiu w kierunku Kątów Wrocławskich. Idąc niebieskim szlakiem, w głębokim śniegu, na mrozie i wietrze dotarli do Sadkowa. Po drodze zwiedzili mauzoleum feldmarszałka Blüchera, który wsławił się w czasie wojen Napoleońskich. W czasie  wędrówki rozbili tymczasowy obóz, rozpalili ognisko i przygotowali mini-posiłek na ciepło: pieczone kiełbaski, pieczarki i pianki. Już wkrótce zaprosimy Was na kolejną wycieczkę. Zdjęcia…

W sobotę 20.10.2012r. odbył się IX Gimnazjalny Rajd Turystyczny, organizowany przez Gimnazjum nr 5 we Wrocławiu. Grupa uczniów z naszej szkoły wzięła udział w pieszej wędrówce po Wzgórzach Strzelińskich (Biały Kościół- Strzelin). O siódmej rano, pełni entuzjazmu, wyruszyliśmy pociągiem z Dworca Głównego do Białego Kościoła. Dzień przywitał nas słoneczną pogodą. W Białym Kościele zwiedziliśmy kościół pod wezwaniem św. Mikołaja. Ksiądz proboszcz oprowadził nas i opowiedział jego historię. Z Białego Kościoła wyruszyliśmy żółtym szlakiem, przez Gębczyce, na Gromnik. W Gębczycach zobaczyliśmy stare wapienniki, czyli piece do wypalania wapna. Na Gromniku odpoczywaliśmy przy ognisku. Po zjedzeniu kiełbasek, żwawym krokiem ruszyliśmy czerwonym szlakiem w stronę Strzelina. Po przebyciu 15 km, trochę zmęczeni, ale w dobrych humorach wróciliśmy pociągiem do Wrocławia. Zdjęcia…

Szczegóły wycieczki: data: 20.10.12; trasa: Biały Kościół – Strzelin; zbiórka: godz. 7:10 Dworzec Główny PKP; planowany powrót:godz. 16:23 Dworzec Główny PKP; koszt biletów: 15 zł. Zapisy oraz dodatkowe informacje u p.Kozieł, p.Nawary lub p.Tuszyńskiego. Zapraszamy!

15 września pojechaliśmy na pierwszą w tym roku szkolnym wycieczkę, zorganizowaną przez Szkolne Koło Turystyki. Idąc żółtym szlakiem, pokonaliśmy 17 kilometrową trasę wokół Obornik Śląskich. Z dworca PKP w Obornikach udaliśmy się w stronę Wilczyna i jego malowniczych stawów. Po drodze minęliśmy Kowalską Górę oraz stare, zarośnięte grodzisko. Nasz najdłuższy postój zrobiliśmy za Wilczynem, przy jego malowniczych stawach. Rozpaliliśmy ognisko, na którym przygotowaliśmy „turystyczny obiad” składający się z: pieczonych kiełbasek, pieczarek, pianek oraz plastrów cebuli. Zajadaliśmy się też kanapkami i odrobiną słodyczy! Potem był czas na zabawę w rycerzy walczących na miecze, wykonane z patyków. Zdumieni przechodnie przecierali oczy widząc gąsienicę i pająka przedstawione za pomocą naszych ciał. W drodze powrotnej, z lekkimi już plecakami, dotarliśmy na dworzec PKP w Obornikach z bezpiecznym, pięciominutowym zapasem czasu. Mamy nadzieję, że tak udana, pierwsza wycieczka zwiastuje kolejne, pełne wrażeń wyprawy!:) Zdjęcia…

Rok szkolny 2011/2012

26 maja, idąc żółtym szlakiem, pokonaliśmy 23 km trasę między Rakowem a Chrząstawą Wielką. W wyprawie wzięła udział trójka naszych najwytrwalszych uczniów – turystów. W czasie wędrówki graliśmy w różne gry, rozwiązywaliśmy zagadki i łamigłówki sprawdzające wiedzę o świecie. Wygrani oddawali na chwilę swoje plecaki przegranym. Najsprytniejsi nadźwigali się najmniej, a najsilniejsi mieli super trening! Do domu wróciliśmy w wybornych nastrojach! Zdjęcia…

19 maja dwanaście (!) osób z naszego gimnazjum pojechało na wycieczkę, w ramach działalności Klubu Turystyki. Przeszliśmy odległość 15 km pomiędzy Kotowicami a Świętą Katarzyną. Choć pogoda okazała się wyjątkowo niesprzyjająca (deszcz i niska temperatura), to dobry humor nie opuszczał nas ani na moment. W połowie drogi rozpaliliśmy ognisko, by przy nim odpocząć, ogrzać się i osuszyć przemoczone ubrania i buty, a także coś przekąsić. Sztukę wzniecania ognia mamy opanowaną do perfekcji! Mokre gałęzie nie przeszkodziły nam w rozpaleniu ogniska. Ilość zjedzonych kiełbasek i bochenków chleba obrosła już legendą! Niska temperatura i wysiłek zaostrzyły nasz apetyty! Na stację PKP w Świętej Katarzynie dotarliśmy przed planowanym odjazdem pociągu. Wolny czas wykorzystaliśmy na zabawy integracyjne. Z ciekawszych figur udało nam się stworzyć „słonia”, „gąsienicę” i „pająka”. Zdjęcia…

Do kolejnego etapu 44. Młodzieżowej Olimpiady Krajoznawczej Dolnego Śląska przeszli: Paweł Berezowski, Patrycja Białko, Filip Jaszczyk. Gratulujemy!

14 kwietnia Szkolne Koło Turystyczne zorganizowało kolejną wycieczkę dookoła Wrocławia. W wycieczce wzięła udział dwójka drugoklasistów, którzy połączyli swoje siły z trzyosobową grupką turystów spoza naszej szkoły. Wspólnie pokonaliśmy 10 km odcinek dzielący Miękinię od Brzezinki Średzkiej. Trasa biegła głównie przez lasy. Pogodę udała się na medal! Byliśmy wdzięczni drzewom za cień, który chronił nas od nadmiernej ilości słońca. Punktem kulminacyjnym wycieczki były zabawy integracyjne przy ognisku. Zdjęcia…

16 lutego odbyła się kolejna wycieczka w ramach działalności szkolnego Klubu Turystyki. Uczniowie, idąc czerwonym szlakiem, pokonali trasę z Sobieszowa do zamku Chojnik. Dobre humory dopisywały, pomimo mokrych butów i głębokiego śniegu! Zapraszamy na kolejną wyprawę! Zdjęcia…

Nasza szkoła zdobyła III miejsce w X edycji konkursu „Szkoła Promująca Turystykę”. Gratulujemy!

1 października dwójka zapalonych turystów wraz z opiekunem  wybrała się na wycieczkę wokół Wrocławia. Idąc żółtym szlakiem pokonaliśmy odcinek między Smolcem a Leśnicą. Ze względu na kameralny charakter wyprawy, udało nam się utrzymać bardzo dobre tempo, a zaoszczędzony czas przeznaczyliśmy na pieczenie kiełbasek i ziemniaków przy ognisku, na skraju Leśnickiego lasu. Spore ilości popiołu, które zostały po naszym gotowaniu, wykorzystaliśmy do pomalowania twarzy „w barwy wojenne”. Efekty malowania można podziwiać na zdjęciach. Zdjęcia…

24 września uczniowie naszego gimnazjum pokonali malowniczą trasę z Rakowa do Wrocławskiego Zakrzowa. Po drodze mijali bajecznie wyglądające stawy – Rakowski i Bielawski. Nie zabrakło tradycyjnego ogniska, na którym udało się „ugotować obiad” składający się z kiełbasek, kurczaka, hamburgerów i słodkich zapiekanych pianek na deser. Na czas posiłku, przygarnęli bezdomnego psa, którego poczęstowali jedną z pieczonych kiełbasek. Zapraszamy na następną wędrówkę! Zdjęcia…

17 września szkolny Klub Turystyki rozpoczął działalność. Siedmioro śmiałków wraz z opiekunem pokonało dystans 15 km dzielący Świniary od Zakrzowa. Nie obyło się bez tradycyjnego ogniska. Już wkrótce kolejna wyprawa! Zapraszamy! Zdjęcia…